Spraakverstaan in groepen

Toen ik net mijn CI had, was ik vooral bezig met opnieuw leren horen, en dat ging gelukkig al vrij snel heel goed. Zeker in één-op-één situaties kon ik de ander bijna 100% verstaan. Maar op een gegeven moment had ik wel het maximale uit mijn CI gehaald. En dat betekent dat ik vooral tijdens vergaderingen, in workshops of bijvoorbeeld in grote kringgesprekken met mijn toneelgroep, nog moeite had om alles te verstaan.

Met de Roger Pen, een draadloze microfoon van Phonak, kon ik vooral meer horen als ik de pen aan één persoon gaf. Bijvoorbeeld aan de betreffende docent van een cursus, of aan mijn gesprekspartner in een restaurant. Ik merkte toen het grote voordeel van spraak dichterbij halen, oftewel, dat ik hetgeen wat iemand zei direct in mijn CI kon ontvangen. Dat vond ik echt verbluffend! Maar in grotere groepen, was de Roger Pen nét niet krachtig genoeg. Het liefst had ik dan eigenlijk tien Roger Pennen gehad haha, maar dat wordt natuurlijk niet vergoed.

Toen ik hoorde over de Table Mics van Phonak, had ik het idee dat die wellicht uitkomst konden bieden. Ik mocht eind 2017 de Table Mics uitproberen en had gelijk een aantal mooie testomgevingen. Om te beginnen deed ik een workshopweekend met vijftien mensen. Veel sessies vonden plaats in een grote kring en ik wist al snel dat ik de mensen tegenover mij niet goed had kunnen verstaan zonder extra hulpmiddelen. Om eerlijk te zijn vond ik het wel even spannend om de Table Mics te introduceren, want hoewel het mooie apparaatjes zijn, valt het natuurlijk wel op als je ze neerlegt. Maar ik ontdekte dat het juist ook wel voordelen heeft, omdat je er dus niet omheen kunt om uit te leggen dat je slechthorend bent, en deze apparaatjes je helpen om alles beter te kunnen horen. Het ijs is dan meteen gebroken. En iedereen ging er luchtig mee om en hield er rekening mee.

Ik was heel erg blij dat ik de Table Mics had meegenomen. Want ik kon iedereen goed verstaan, zelfs de mensen die het verste weg zaten! Het viel me vooral op hoe krachtig deze kleine apparaatjes zijn. De afstand was toch al gauw vijf à zes meter, maar ik ontving alles wat de deelnemers vertelden direct in mijn CI. Ik zat de eerste dag echt met een grijns op mijn gezicht omdat ik het zo bijzonder vond! Nu is het wel zo, dat tijdens deze workshops iedereen een voor een aan het woord was. Dus er werd zo min mogelijk door elkaar gepraat. Maar dat is voor iedereen fijn, haha.

In diezelfde week had ik een vergadering op mijn werk en ook daarin had ik baat bij de Table Mics. Mijn collega’s houden sowieso al wel rekening met mij, maar ik merk dat ik met de Table Mics een stuk meer ontspannen kan luisteren en dus ook minder moe ben na de vergadering. Ik hoef me niet zoveel meer in te spannen om alles te volgen. En het lijkt ook wel alsof de Table Mics als een soort herinnering werken. Want doordat je ze ziet liggen, beginnen mensen ook uit zichzelf te vragen of ik ze goed kan verstaan en of ze de Table Mic misschien dichterbij moeten leggen.

Door deze positieve ervaringen, ging ik ze automatisch bij nieuwe situaties ook uitproberen. Bijvoorbeeld bij de repetitie van mijn toneelgroep. We hebben aan het begin altijd een koffiemomentje waar we gezellig met elkaar praten. Maar dat is toch altijd lastig voor mij te volgen. Ook omdat het nogal galmt in die ruimte. En ook al zijn we maar met zijn vijven, heb ik daar toch last van. Omdat je twee Table Mics krijgt, kan je ze op verschillende plekken leggen. Op die manier kan je de boel dus zo goed mogelijk verdelen en kijken welke posities het meest ideaal zijn. Dat blijft een kwestie van uitproberen en uitvogelen, maar het loont echt. En ook in mijn toneelgroep merk ik dat het helpt dat de Table Mics zichtbaar zijn. Doordat ze opvallen houden mensen veel meer rekening met mij. Mijn regisseur nam zelfs uit zichzelf een van de Table Mics mee naar de repetitievloer. En een medespeler vroeg of hij de andere Table Mic mee moest nemen. Iedereen is dus heel behulpzaam!

Al met al zorgen de Table Mics er niet alleen voor dat ik meer kan horen in groepsverband, maar ze zorgen ook voor meer zichtbaarheid waardoor mensen beter rekening met mij houden. En daardoor voel ik me zekerder. Ik merk ook dat ze een opening zijn voor een grapje. Ik zeg bijvoorbeeld vaak dat de apparaatjes alles opnemen wat er wordt gezegd en dat ik het kan gebruiken als het nodig is, haha. Humor maakt de boel luchtig en dat helpt enorm! De proef is nu inmiddels voorbij, maar ik ga nu uitzoeken of ik de Table Mics kan aanschaffen met een vergoeding van de zorgverzekering. Want ze zijn echt onmisbaar geworden. En uiteindelijk heeft iedereen hier baat bij, ook de mensen om mij heen.

Wil je meer weten over deze accessoires? Kijk dan op de website van Phonak over de Roger Table Mic

Plaats een reactie